Συνήθως εκείνοι που τρέχουν κάτι πρωτοποριακό
είναι αναγκασμένοι να βλέπουν μπροστά. Όχι για να προλαβαίνουν τις εκπλήξεις
της διαδρομής αλλά κυρίως για να κάνουν εκπλήξεις στη διαδρομή.
Πριν από τέσσερα χρόνια ο Barac Obama συνάντησε τον Chris Hughes,
συνιδρυτή του Facebook. Δε
χρειάστηκε πολύ χρόνο για να αποφασίσει να τον βάλει επικεφαλής της Digital
προεκλογικής του καμπάνιας. Στην Αμερική είχε αρχίσει η μεγάλη επίδραση του Internet στην πολιτική με την έκρηξη των Blogs. Όμως τότε λίγοι ήταν εκείνοι από τους πολιτικούς, ηλικίας 40 plus, που γνώριζαν καλά το νέο μέσο σαν χρήστες, με αποτέλεσμα να προτιμούν τους παραδοσιακούς τρόπους πολιτικής επικοινωνίας σε κάθε μορφής και σημασίας πολιτική αναμέτρηση και ακόμη περισσότερο σε μια προεδρική καμπάνια.
προεκλογικής του καμπάνιας. Στην Αμερική είχε αρχίσει η μεγάλη επίδραση του Internet στην πολιτική με την έκρηξη των Blogs. Όμως τότε λίγοι ήταν εκείνοι από τους πολιτικούς, ηλικίας 40 plus, που γνώριζαν καλά το νέο μέσο σαν χρήστες, με αποτέλεσμα να προτιμούν τους παραδοσιακούς τρόπους πολιτικής επικοινωνίας σε κάθε μορφής και σημασίας πολιτική αναμέτρηση και ακόμη περισσότερο σε μια προεδρική καμπάνια.
Ο Chris Hughes έπρεπε να
οργανώσει την digital επικοινωνία του υποψήφιου προέδρου σε sites, blogs αλλά κυρίως στα Social media και ειδικότερα στο Facebook του οποίου τη μεγάλη επίδραση και την εξέλιξή του στην επικοινωνία
των ανθρώπων την έβλεπε μπροστά του. Όπως
ήταν αναμενόμενο για ένα γνώστη του νέου μέσου, ο Hughes αξιοποίησε το βασικό ατού που ήταν η διαδραστικότητα.
Ανέπτυξε το διάλογο του υποψήφιου προέδρου με τους χρήστες, τον έκανε ενεργό blogger, προβάλλοντας παράλληλα την προεκλογική του
δράση και δίνοντας έμφαση στην εικόνα
του καθημερινού ανθρώπου. Οι φωτογραφίες του Obama από την καθημερινότητά του που ποσταρίστηκαν εκείνη την εποχή έκαναν εκατοντάδες χιλιάδες likes.
Η συνολικότερη παρουσία του Obama τότε, στα κοινωνικά δίκτυα και ειδικότερα στο Facebook , διαπιστώθηκε ότι είχε απρόσμενο αποτέλεσμα
στην τελική έκβαση της εκλογικής μάχης και ταυτόχρονα έφερε στην επιφάνεια πολύ
καθαρά το πως η φιλία στα κοινωνικά δίκτυα μετατρέπεται σε πολιτικό όπλο. H νίκη του Obama
τότε βασίστηκε στη συντριπτική
υποστήριξη των νεαρών αμερικανών. Πήρε το 70% των ψηφοφόρων ηλικίας κάτω
των 25 ετών!
Η φετινή καμπάνια του Obama στα Social Media δεν έχει προηγούμενο. Όχι μόνο γιατί έχει
βελτιώσει θεαματικά τη δράση και την αλληλεπίδραση με τους χρήστες, αλλά και
γιατί εφαρμόζει αμέτρητα διαδραστικά νέα ευρήματα σε όλες τις φάσεις της
καμπάνιας. Η σελίδα του Facebook αγγίζει τα 30 εκατομμύρια likes με τον αντίπαλό του Mit Romney να είναι πολύ πίσω με 8 εκατομμύρια likes. Οι διαφορές είναι εξίσου μεγάλες στο Youtube και στο Twitter
Οι κορυφαίοι της επικοινωνίας στις Η.Π.Α.
προβλέπουν ότι το αποτέλεσμα της πολιτικής προβολής του 2008 στα κοινωνικά
δίκτυα , θα φανεί πρωτόγονο από το αποτέλεσμα του 2012. Κι αυτό γιατί τώρα το
μισό εκλογικό σώμα στην Αμερική είναι στο Facebook ( 160 εκατ. χρήστες από 40 εκατ.
χρήστες που ήταν το 2008).
Στην ιστορία των
προεδρικών αναμετρήσεων στις Η.Π.Α. αναδείχτηκαν τα ισχυρά επικοινωνιακά όπλα των υποψηφίων, η
χρήση των οποίων έκρινε το αποτέλεσμα. Για
Franklin D. Roosevelt, ήταν το ραδιόφωνο, γ ια τον John F. Kennedy,
ήταν τηλεόραση και για
τον Barac Obama
είναι τα Social Media.