Η ιστορία είναι παλιά αλλά είναι απ’ αυτές που συνήθως έχουν διαχρονική αξία γιατί προκύπτουν διδάγματα και περιέχονται συνταγές που πετυχαίνουν πάντοτε.
Πριν από αρκετά χρόνια λοιπόν, ένα πολύ γνωστό ειδικό περιοδικό μεγάλης κυκλοφορίας, που δεν κατάφερνε να εξασφαλίσει έσοδα για την επιβίωσή του από το σύστημα των διαφημιστικών και των media shops, δημιούργησε ένα τμήμα που αναδείχτηκε γρήγορα σε κερδοφόρα φλέβα.
Έκανε μια ομάδα με περισσότερους από 10 πωλητές, επικεφαλής των οποίων ήταν ένας από τους κορυφαίους της πιάτσας. Οι πωλητές έτρεχαν από το πρωί ως τη νύχτα και έκλειναν διαφημίσεις για το περιοδικό με βάση ένα καθημερινό πλάνο και με ισχυρό κίνητρο ένα σημαντικό ποσοστό από τις πωλήσεις. Το αποτέλεσμα ήταν απίστευτο και το μέγεθος των εσόδων τέτοιο που έκανε το κέρδος από τις διαφημιστικές σχεδόν αμελητέο! Φυσικά το περιοδικό επιβίωσε για δεκαετίες.
Η ιστορία είναι εξαιρετικά επίκαιρη στη χρονική περίοδο που διανύουμε με την άνοδο του διαδικτύου και τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης των ενημερωτικών sites, προκειμένου να μην έχουν την τύχη των εφημερίδων, του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης.
Η ιντερνετική ενημέρωση που όλοι πιστεύουν ότι είναι το μέλλον, αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει πολλά εμπόδια για την επιβίωσή της. Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι τα έσοδα από τις διαφημίσεις τα οποία παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τη δυναμική του μέσου. Και η δυναμική του μέσου δε διαμορφώνεται μόνο από το μεγάλο πλέον αριθμό Ελλήνων χρηστών αλλά και από το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών αυτών ανήκουν στις ηλικίες 15-44. Δηλαδή στις λεγόμενες δυναμικές ηλικίες που θεωρείται ότι κινούν την αγορά και είναι το πρώτο κριτήριο που βάζουν οι διαφημιστές για την απόδοση κάθε διαφημιστικής καμπάνιας. Μετά απ’ αυτά προκύπτει ένα εύλογο ερώτημα: Αφού το διαδίκτυο συγκεντρώνει τις βασικές προϋποθέσεις για έσοδα από διαφημίσεις γιατί δεν έχει; Για τους εξής βασικούς λόγους:
- Οι μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες προτιμούν την τηλεόραση. Τα μεγάλα κέρδη από τις καμπάνιες της τηλεόρασης κάνουν αμελητέα γι αυτούς τα ενδεχόμενα κέρδη από το ίντερνετ.
- Οι περισσότεροι διαφημιστές που παίρνουν τις αποφάσεις είναι ηλικίας 50 και άνω, χρησιμοποιούν το ίντερνετ περιστασιακά και δεν μπορούν να αντιληφθούν την αξία του.
- Το ίδιο συμβαίνει και με το μεγαλύτερο ποσοστό των διαφημιζομένων που κάνουν μεγάλους λογαριασμούς. Είναι περιστασιακοί χρήστες ή δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με το ίντερνετ.
Το αρνητικό αυτό σκηνικό επιβαρύνεται σημαντικά από την οικονομική κρίση με αποτέλεσμα να κλείνει επικίνδυνα ο δρόμος για τα έσοδα των ενημερωτικών sites. Έτσι η παλιά συνταγή του περιοδικού γίνεται με πιεστικό τρόπο επίκαιρη και φαίνεται να είναι η μοναδική διέξοδος επιβίωσης των νέων μέσων ενημέρωσης.
Θοδωρής Δ. Στίνης